Hot Jazz Band 40 – Erkel Színház 2025. október 18. szombat 19.30
Hot Jazz Band 40 – Erkel Színház 2025. október 18. szombat 19.30
JEGYEK ITT KAPHATÓAK
Az idén 40 éves Kossuth díjas Hot Jazz Band az Erkel Színházban ad ünnepi koncertet októberben. A műsor sztárvendégei Illényi Katica, Szekeres Adrien, Kozma Orsi, Bíró Eszter és Sárközi Lajos Liszt díjas hegedűvirtuóz. A műsorban fellép a zenekar big band formációja a Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra és hazánk egyetlen bendzsózenekara a Hungarian Banjo Kings. Várjuk nagy szeretettel a zenekar rajongóit és az 1920-as, 30-as, ’40-évek slágereinek, a Karády, Kabos, Latabár filmek örökzöld dallamainak szerelmeseit.
További fellépők: Szalóky Béla - trombita, Dennert Árpád - tenorszaxofon, klarinét, Korb Attila - trombita, basszusszaxofon, Mátrai Zoltán - tenorszaxofon, klarinét, Nagy Iván - zongora, Gáspár Pál - bendzsó, Hegedűs Csaba - bendzsó, Kuzbelt Bence - dob
JEGYEK ITT KAPHATÓAK
Fodor László Gödöllő Város Díszpolgára!
Kedves Közönségünk! Örömmel tudatjuk, hogy együttesünk klarinétosa, Fodor László a tegnapi napon (2025.08.20.) Gödöllő Város Polgármesterének, Gémesi Györgynek a felterjesztésére Gödöllő Város Díszpolgára címben részesült. A zenekar nevében is köszönjük ezt a figyelmességet és sok egészségben és eredményben gazdag további munkát kívánunk Lacinak!!
Fodor László a Kossuth díjas Hot Jazz Band klarinétosa, Gödöllő Díszpolgára és Gémesi György Polgármester
Alsónémedi - sztárvendég Fekete Jenő

Alain Bouchet
Nehéz most a szívem. Elment egy jó barátom, aki meghatározó volt a karrieremben. 1991 nyarán Juan Les Pins-ban utcazenéltünk a Garden Beach Hotel előtt, amikor Pierre Cammas zongorista behívott bennünket a hotel előcsarnokába, ahol az akkor zajló jazz-fesztivál sztárjai jam-eltek, többek közt Stéphane Grappelli, Marc Fosset, Jean-Philip Viret, Maxime Saurry és Alain. Alain Bouchet. Az első pillanattól tetszett a játéka, lenyűgöző volt, amit csinált a kornettjén, és nagyon büszke vagyok, mert játékomat megdicsérte, összebarátkoztunk. 1994-ben Le Havre-ban találkoztunk ismét, amikor a D-Day 50-ik évfordulóján a Louis Armstrong Jazz Verseny zsűritagja volt. Megnyertük... 1995-ben annak a zsűrinek a tagja volt, akik a mennybe emelték a Hot Jazz Band-et Fréjus városában, ahol 54 zenekar között diadalmaskodtunk.
Nemrég váltottunk néhány levelet a messenger-en, leírta, hogy harcol a betegséggel, már nem trombitál, de emlékiratokat ír. Volt miről, remélem, valaki befejezi a művet. Egy csodálatos zenész, egy remek humorú ember volt. Szerettem. 1995-ben a verseny első fordulójában a legszélső színpadon játszottunk, egyszer csak megjelent Alain, ahogy végeztünk odajött hozzám: "Képzeld az egyik zsűritag mondta, hogy jöjjek ide, mert itt egy nagyszerű trombitás játszik, én meg csodálkoztam ki lehet az, hiszen az csakis én lehetek..." Rengeteget hallgattam ezt a lemezt, ahol Warren Vaché-vel duetteznek.
Sosem felejtem ezt a nevet: Alain Bouchet.
Bényei Tamás
https://www.youtube.com/watch?v=3hKzWJ81Xkg
Alain Bouchet és Bényei tamás 1994 Le Havre
Bényei Tamás, Alain Bouchet és Szőke Péter 1995 Fréjus Saint Raphael
Azok a csodás magyar dallamok, avagy a haza meghódítása
HOT JAZZ BAND 40 - Bényei Tamás írása (13)
Azok csodás magyar dallamok, avagy a haza meghódítása
A jazzkorszakkal együtt köszöntött be a rádiózás és a hangosfilm kora. Ezeken keresztül korszakos forradalom zajlott le a közönség és művészek kapcsolatában is. Ki ne ismerné az akkori magyar sztárokat, Karády Katalin, Jávor Pál, Kabos Gyula, Weigand Tibor, Kalmár Pál, Latabár Kálmán, Kiss Manyi, Perczel Zita, Tolnay Klári, Muráti Lili, Mály Gerő, Szőke Szakáll, Gózon Gyula, Turay Ida, Szörényi Éva, Bársony Rózsi és a többiek mai szemmel nézve is fénylő csillagai a magyar filmszínészetnek, könnyűzenének. A zeneszerzők, Fényes Szabolcs, Eisemann Mihály, Márkus Alfréd, Ábrahám Pál, Seress Rezső, Orlay Jenő, Zerkovitz Béla, Horváth Jenő, Buday Dénes, De Fries Károly, Dolecskó Béla, Polgár Tibor, Kalmár Tibor, Szlatinay Sándor és sok kortársuk hatalmas zenei kincset hagytak ránk. A komponisták nagy része komolyzenei stúdiumokat végzett, legtöbbjük a Zeneakadémia hallgatója is volt. Az általuk alkotott zenei világ talán pont ezért oly’ időtlen. Örökségük legalább akkora hungaricum, mint az operett, vagy magyar nóta.
Talán puszta véletlen, talán az elrendeltetés műve, de 6-7 évesen a padláson kincsek után kutatva bukkantunk testvéremmel egy gramofonra, ami még ma is működik, nem kell hozzá akkumulátor, töltő, áramforrás, csak egy acélrugó. A törékeny bakelitlemezekkel ellentétben a rajtuk szereplő zene legalább oly időtálló, mint maga a Victrola névre hallgató masina. Az egyik töredezett szélű lemezen egy „Május éjszakán” című dal volt hallható, s borítóján ez a név állt: Karády Katalin, a másikon „Halló Baby!” és egy név, Kalmár Pál. Semmit sem tudtam erről a világról és ebben nagy része volt az elvakult proletárdiktatúrának, ami a fürdővízzel együtt öntötte ki a gyermeket, szórt el minden értékes gyöngyszemet, amit a háborút megelőző kultúra kitermelt. Ennek a finom hangzásnak a felfedezése elemi erővel hatott rám és zenei ízlésemre.
Még ugyanebben az időben amint megismerkedtem a dixieland muzsikával tűnt fel, hogy mily’ hasonlóak gramofonom dallamai, hisz egy korszellem, egy műfaj, a jazzkorszak (1917-1947) és a jazz szülöttei mind. Az első pillanattól amint megalapítottam zenekaromat, elhatározásom volt magyar szerzeményeket játszani. Első lemezünk megjelenéséig 10 évet kellett várni, ez épp előnyére vált a zenekarnak, mert a tagok állandósulásával, az együttes stílusának kialakulásával egyidőben született. Az anyagiak mindig is gátolták a CD-k megjelenését, nagy összegekről beszélünk egy önfenntartó formáció esetében, a megtérülés is igen lassú. Rá három évre 1998-ban játszottuk szalagra a Hot Jazz Band első magyar repertoárját „Szívemben titokban” címmel. Ezt az egy lemezünket világcégre bíztuk, ami sajnos nem gondozta rangjának és korszakosságának megfelelő módon a kiadványt, így az igazán csak koncertjeinken árulva, hosszú évek alatt jutott el ismertségének csúcsára, azonban ez meghozta az áttörést és a magyar zenei szcénán láthatóvá vált a Hot Jazz Band. Ebben a témában azóta öt lemezt, öt koncertnyi anyagot adtunk ki, bátran mondhatom óriási sikerrel. Az eladásokat számolva a mai statisztikák szerint mind platinalemez, csak a „Szívemben titokban” nagyjából 11.000 példányban kelt el (2000-nél már platina). Nagy öröm, hogy a szakma is felfigyelt sikereinkre, egyre több formáció fedezi fel az általunk megidézett korszakot, sokszor hallani vissza a Hot Jazz Band, azaz szerény személyem hangszereléseit, játsszák az általam felfedezett régi melódiákat. A Hot Jazz Band nem titkolt küldetése ennek a zenei hagyománynak ápolása, korhű előadása. Kossuth díjunk méltatásában nemzetközi sikereinken kívül ezt emelték ki.
Itt jegyzem meg, hogy egy díjjal felérő ajándék a Fényes Szabolcs unokaöcsétől 2024-ben kapott, Fényes Szabolcs nevére palackozott 1972-es Tokaji Aszú. Sajnos magával a zseniális szerzővel életemben nem találkozhattam, de ez az ereklye úgy érzem közeli barátjává avatott.
A Hot Jazz Band Fényes Pongrácz Fruzsina,
Fényes Balázs, Fényes András és Nemlaha György társaságában
Bényei Tamás és a Fényes Szabolcsnak palackozott 1972-es Tokaji Aszú
Kisképző Baráti Fesztivál 2025.06.28.szo
Kedves Hot Jazz Band Rajongók!
28.szo Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola (IX. Török Pál u. 1. Tel.:+3620/528-3725) I. Kisképző Baráti Kör Fesztivál, Hot Jazz Band 19.00 JEGYEK ITT KAPHATÓK
A zenekar alapítója, vezetője, Bényei Tamás, a 330 éve Mária Terézia által alapított Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában érettségizett. Ennek az iskolának sok növendéke lett híres zenész, akik fellépnek az ott rendezett összművészeti fesztivál keretében. A Hot Jazz Band-del együtt várjuk Önöket nagy szeretettel! jegyek ITT kaphatók. Álljon itt egy kép az érettségizős időkből. Fotó: Kukta Béla
Facebook oldal ITT
Weboldal ITT
A Hot Jazz Band és a Győri Filharmonikusok a Fertőrákosi Kőfejtő koncerttermében, július 5. szombat 15.00

XXII. SIÓFOKI NEW ORLEANS JAZZ FESZTIVÁL
Szvingtánc
HOT JAZZ BAND 40 - Bényei Tamás írása (12)
Szvingtánc
A jazz tánczeneként jött létre és fénykorában, az 1930-as, ’40-es években is tánczene volt. Ki ne ismerné Fred Asteire és Ginger Rogers nevét. Alapvetően Fox Trot-ot és ennek lassú változatát a Slow Fox-ot táncolták, de a kezdetekben ott volt a Cakewalk, Charleston, Shimmy, Black Bottom, a Stomp, a Strut, Truckin’ és társaik. Azonban volt egy tánc az 1920-as évek végéről, ami mára igazán divatba jött világszerte, ez a New York-i Harlem környékéről származó szvingtánc, a Lindy Hop.
1993-ban egy budapesti tánckurzus alkalmával ismertem meg Janicsek Gábort és Bóbis Lászlót, akik ezt a táncot elkezdték itthon tanítani. Bóbis Laci azokban az években nyerte meg második sztepptánc világbajnoki címét. Kapva kaptam az alkalmon és összebarátkoztunk. Remek közös produkciókat hoztunk létre, amiket sok rendezvényen, TV-ben, saját koncerten sikerült is előadnunk. Tíz éven át játszott a Hot Jazz Band a táncparkettel is rendelkező Alcatraz nevű szuterénmulatóban, ahová a sokasodó tánciskolák növendékei, tanárai jártak remek hangulatot teremtve. Budapest csodájára járt ennek a helynek.
Ami ennél is izgalmasabb, az a nemzetközi szcéna. Bendik Marcell tíz éven át szervezett a budapesti őszben egy Lindy Shock névre hallgató nemzetközi kurzust, neves tanárokkal, majd’ ezer látogatóval, remek amerikai és nemzetközi zenekargárdával. Leírhatatlan élmény a világ minden tájáról idesereglő gyönyörű lányok és jóvágású fiúk forgataga, ahogy korhű ruhában és frizurákkal, szédítő technikával táncolják a szvingkorszak leglátványosabb táncát. Ekkor fogalmazódott meg az ötlet, hogy egy big band-et kellene alakítani, és született meg a Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra, hazánk 1945 utáni első, autentikus szvinget játszó nagyzenekara.
Eztán kaptunk meghívást a svédországi Herrang-be, ahol ezt a táncot a legnagyobb alapossággal oktatják több mint három évtizede. A tábor tanára volt a tánc megalkotója Frankie Maning és fia, Chazz Young, akik egy alkalommal Janicsek Gábor vendégeként ellátogattak akkori törzshelyünkre a Fat Mo’s-ba. Herrang-ben két ízben járt a Hot Jazz Band és még kétszer léptünk fel All Star formációban, vendégzenészekkel. Itt találkozhattunk a New York-i Savoy Ballroom táncosaival, akik az ikonikus Hellzapopin című filmben világraszóló sikert hoztak a Lindy Hop-nak. Köztük volt Dawn Hampton, Slide Hampton világhírű jazzharsonás húga is.
A jazz aranykorát, az 1930-as, ’40-es éveket idéző jazzstílust olyan nevek képviselték, mint Benny Goodman, Jimmy Lunceford, Tommy Dorsey, Duke Ellington, Charlie Barnet, Artie Shaw, Joe Haymes… Az ő zenekaraik hangszerelését játsszuk eredeti formában, de a korabeli magyar szvinghangszerelések is megszólalnak. A szvingtánc feltámadt, és újraéledése óta töretlen sikernek örvend. Öröm, hogy a kezdetektől fogva részesei lehetünk ennek a világnak is. Nemzetközi találkozókon jártunk Bécsben, Londonban, Isztambulban, Milánóban és Ljubljanában is.
Bóbis László és Szarvas Eszter Janicsek Gábor és P.Tóth Beáta
Frankie Maning és fia Chazz Young a Hot Jazz Band társaságában
A Gramophonia, Joó Barbara és a Keep Swinging táncosai a Hot Jazz Band 30-ik jubileumán, az Erkel Színházban 2015
Lindy Shock 2018
A Hot Jazz Band Isztambulban
A Hot Jazz Band Londonban
Dawn Hampton és Bényei Tamás Herrang, Svédország 2012 One Minute Challenge 2022
A Garmophonia Ljubljanában 2018 One Minute Challenge 2018
Amerika meghódítása - a Hot Jazz Band a világ legnagyobb jazztalálkozóján
HOT JAZZ BAND 40 - Bényei Tamás írása (11)
Amerika meghódítása – a Hot Jazz Band a világ legnagyobb jazztalálkozóján
Amerika földjére lépni jazz-zenészként talán a legmeghatározóbb élmény. A ’90-es évek közepén egy bendzsó-barátom, az amerikai-magyar Csongrády Viktor hozott egy West Coast Rag című folyóiratot, melyben a Sacramento Jazz Jubelee címe is szerepelt. Kiküldtem első CD-ket, majd mikor 1996-ban Mike McComb a fesztivál nemzetközi koordinátora Pesten járt, egy koncert szünetében az Erkel Színház büféjében, Lukácsházi Győző mutatott be neki. Mike elmondta, hogy meghallgatták a lemezt és tervbe van véve a meghívásunk. Joe Muranyi, a Louis Armstrong All Stars egykori klarinétosa egy USA-beli fesztiválon együtt örömzenélt a Jubelee akkori igazgatójával, Roger Krum bőgőssel, akinek figyelmébe ajánlotta a Hot Jazz Band-et.
1998-ban érkezett a hivatalos meghívó miszerint a Hot Jazz Band 1999. május 28. és 31. között fellép a 26-ik Sacramento Jazz Jubelee-n. Leírhatatlan volt az öröm. Sacramento a klasszikus, másnéven tradicionális jazz Mekkája volt. Csak néhány számadat: négy nap alatt 120 Ezer néző, 131 zenekar, 60 színpad, 3000 önkéntes. A 131 zenekarból csak kilenc volt tengeren-túli, illetve nem USA-beli.
Óriási élmény volt a találkozás az amerikai jazzélettel. Még az amatőr zenekarok is autentikus hangzásúak, nincs áthallás, félreértelmezés, ami oly gyakori Európában. A kitüntető események sem várattak magukra. Elsőnek bendzsózásom révén bekerültem a Banjorama programokba, a nyugati part legkiválóbb bendzsósai közé, és négy ízben az USA leghíresebb bendzsósaival duetteztem, Dough Mattoks, Lee Floyd és Howard Alden partnereként. Howard Alden Grammy-díjas jazzgitáros, Woody Allen filmjeinek közreműködője, aki kitűnő bendzsós is. Egy alkalommal Randy Reinhardt és John Sharidan volt vendégünk, és egy alkalommal Jake Hannah a jazztörténet egyik legnagyobb jazzdobosa lépett fel velünk. Jake Hanna olyanokkal zenélt, mint Benny Goodman, Count Basie, Benny Carter, Bing Crosby, Maynard Fergusson, Bobby Hackett, Oscar Peterson, Joe Pass, Varren Vaché, Sarah Vaughn, George Wein… Nagyon tetszett neki a Hot Jazz Band, szó szerint ezt mondta: „Ez a zenekar túl jó ide.” Ezzel arra célzott, hogy fellépők zöme amatőr zenekarokból állt.
Jake Hanna és Sacramento-i zenész barátai kerti party-t tartottak tiszteletünkre, fogadásunkra az amerikai mellé magyar zászlót is bontottak. Sok nevetés, finom ételek vártak bennünket, az ott sütött lazacra horgászni csak azért nem mentem velük, mert hajnalba keltek és féltem a tengeri betegségtől, aznap három koncert várt ránk.
A Hot Jazz Band olyan szenzációt keltett, hogy 2003-ban a Sacramento-i Capital Public Radio/Fővárosi Közrádió élő adásban közvetítette a zenekar koncertjét a Jubelee-ről. A fesztiválnak volt egy pontrendszere, megfigyelők tesztlapokon pontozták a zenekarokat: színpadfegyelem, műsor, siker mértéke stb. Túlzás nélkül mondhatom, hogy majd’ minden koncertünket álló ováció követte. Egy alkalommal azon kiválasztottak közé kerültünk, akik a Jubelee-t képviselték a Lake Tahoe Jazz Fesztiválon. Lake Tahoe a világ legnagyobb tengerszeme köré épült, erdőligetes üdülő és kaszinóváros, ahol a kaszinók színpadjain a jazzé volt a főszerep, mi Frank Sinatra fellépésének helyszínén, és az általa egykor tulajdonolt kaszinóban játszottunk.
A Closing Ceremony/Záróünnepség kiemelt eseménye a fesztiválnak. Ide kétszer válogattak be, s legutolsó beharangozója így szól: „29-én, hétfőn délután, a Kongresszusi Központban, záróceremóniánkon több tucat zenész játszik változatos hangokon és ritmusban. A Hot Jazz Band, a Jubelee egyik legszórakoztatóbb nemzetközi zenekara, a STJS által szponzorált TNT ifjúsági együttes és a Császárok, az előző jubileumi császárokból álló zenekar is jelen lesz, hogy biztosítsák a 33-ik megfelelő fináléját.” Nyolc év leforgása alatt hat ízben hívtak meg Sacramento-ba. Felejthetetlen élmények és életre szóló barátságok, ami megmaradt mindebből. Ott ismertük meg a klarinétos Allan Vaché-t, a világhírű trombitás Warren Vaché öccsét, akit két ízben sikerül meghívnunk Magyarországra.
A Sacramento-i meghívólevél 1998-ból
A Hot Jazz Band a Sacramento-i kapitólium előtt 2006
A Sacramento Jazz Jubelee műsorfüzete 1999
A Sacramento Bee címú lap cikke Galbács István fotójával 2004
A Lake Tahoe Jazz Fesztivál híradása a Sacramento Bee lapban 2004
Sacramento Bee 2004
Bényei Tamás és Howard Alden, Closing Ceremony, Sacramento 2006
Jake Hanna és Galbács István, Sacramento 2003
Kerti party a Hot Jazz Band tiszteletére, Sacramento 2006
A képen a középen Tommy Saundrers, Bényei Tamás, Bera Zsolt és John Alred, Closing Ceremony, Sacramento 2006
A Hot Jazz Band és Allan Vaché a Szegedi Dóm téren 2004-ben